تولید قرص انسولین با کمک یک فن آوری پیشرفته ی هوشمند

6 آوریل 2021- یک فناوری انقلابی که توسط گروه تحقیقاتی دکتر ترابلسی درشعبه یابوظبی دانشگاه نیویورک (NYUAD) توسعه یافته است، می تواند به طرز چشمگیری تندرستی و رفاه بیماران دیابتی را از طریق یک روش ساده و مستقیم بهبود بخشد: یک سیستم تحویل خوراکی انسولین که می تواند جایگزین تزریقات زیر جلدی سنتی انسولین، بدون عوارض جانبی ناشی از تزریق مکرر شود.

محققان نانو ذراتی را از چارچوب های آلی ساختند که در آن مولکولهای ایمین با پیوند کوولانس به هم متصل شده اند(nCOF)، سپس با ساخت لایه هایی از ورقه های این ذرات نانو و بارگذاری انسولین در بین این لایه ها، توانستند از انسولین در برابر شرایط معده محافظت کنند. آزمایش این انسولین خوراکی بر روی افراد دیابتی، سطح قند آنها را ظرف دو ساعت پس از دریافت دارو، به سطح طبیعی رسانید. این تحقیقات به سرپرستی دانشمند تحقیقاتی Farah Benyettou و دکتر Ali Trabolsi، رئیس برنامه شیمی دانشگاه NYUAD انجام گردید. یافته های آنها در ژورنال Chemical Science منتشر شد

روش‌های دیگری برای تحویل انسولین خوراکی در حال توسعه می باشند، دو روش Oramed و HDV-I قبلا توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) تایید شده‌اند آنها از روش میکروسوزن‌هایی که مستقیما انسولین را به دیواره روده تزریق می‌کنند، استفاده می نمایند.

محققان اعلام کردند که در مقایسه با دو فناوری تأیید شده توسط FDA برای تحویل انسولین به صورت خوراکی، سیستم توسعه یافته درNYUAD ، نه تنها زیست سازگار، و در معده بسیار پایداراست، بلکه این سیستم اختصاصی قادر به ارائه ی مقدار مناسب انسولین بر اساس سطح قند خون فرد دیابتی است؛ علاوه بر این دارای ظرفیت بالایی برای ذخیره انسولین دارند که حدود 65 درصد وزن آنهاست. این روش درمانی یک گام به جلو در درمان این بیماری است که هفتمین علت اصلی مرگ در سراسر جهان است.

دکتر Benyettou، گفت: کار ما با استفاده از نانوذرات nCOF بر موانع تحویل خوراکی انسولین غلبه کرد، نانوذرات nCOF مملو از انسولین که از آن در برابر شرایط اسیدی معده محافظت می کنند، قادرند در پاسخ به مقدار قند موجود در خون افراد دیابتی، انسولین مورد نیاز را آزاد نمایند. وی افزود: این فناوری به سرعت به افزایش سطح قند خون پاسخ می دهد، اما برای جلوگیری از مصرف بیش از حد انسولین دارای یک فن آوری هوشمندانه برای قطع ترشح انسولین است و به طور چشمگیری باعث بهبود تندرستی و رفاه بیماران دیابتی در سراسر جهان می شود.

توسعه این روش درمانی با همکاری یک تیم بین المللی از محققانی از الجزایر، اسپانیا، عربستان سعودی و انگلستان انجام شده است. این پروژه با کمک فناوری پلتفرم هسته اصلیNYUAD ، تکمیل شد و هم اکنون یک درخواست ثبت اختراع در ایالات متحده برای این فناوری ابتکاری در جریان است.

منبع:

https://eurekalert.org/pub_releases/2021-04/nyu-nad032921.php

https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2021/sc/d0sc05328g#!divAbstract